Ladeboks – En oplader til elbil

Dette er en guide til dig som er på jagt efter en oplader til din elbil, så du træffer dit valg på det bedste grundlag, og får valgt den rigtige type til dit behov. Dit kørselsbehov er afgørende for om du skal have en ladeboks med refusion eller ej, og om du skal je eller leje en ladeboks.

Fordele ved egen ladeboks

For langt de fleste elbilejere vil den bedste løsning være at have en ladeboks hjemme. Vi kigger på hvorfor.

For det første så er det bare praktisk at have en oplader derhjemme, så kan man lade op om natten når elpriserne er lavest eller bare når det passer dig, uden at du skal ud og køre hen til en ladestation. Alt efter hvor du bor i landet kan der i øvrigt være langt hen til den nærmeste. For mange betyder en ladeboks derhjemme at de stort set slipper for at lade andre steder end hjemme, da de nyeste elbiler hele tiden får en større kapacitet.

Den anden fordel er at for langt de fleste vil det også være den billigste løsning. Hvor et abonnement vil kost 1.000 kr eller mere om måneden, så vil en løsning med egen oplader hjemme koste 400 – 500 kr. hvis du ikke kører mere end 15.000 kilometer om året. Prisen afhænger selvfølgelig af hvornår i døgnets 24 timer du lader op, men mange ladebokse er intelligente og kan kobles sammen med en app, så det er muligt at overvåge hvornår strømmen er billigst, og så oplade elbilen derefter.

Easee ladeboks er en god løsing for de fleste

Ladeboksen Easee Home er en intelligent ladeboks. Det vil sige at den kan overvåge hvornår strømmen er billigst, eller tilpasse opladning af din elbil til når dine solceller producere mest strøm. Easee er fra Norge og har et flot design, og det kombineret med smart “indmad”, så er Easee home blevet en af de mest populære aldebokse på markedet. Den kan oplade både med 1 og 3-fase, hvor max opladning er på 22 kW.

Prisen ligger omkring de 6.000 kr, og så skal man derudover betale for installationen. Hvis du vil se hvor du kan købe en Easee ladeboks, så kan du se hvor du kan købe den her.

Easse Home har en indbygget måler, som gør det muligt at modtage refusion hvis du samtidig tilmeder dig en serviceaftale.

 

Hvad er refusion?

Elafgift er en del af de afgifter vi alle betaler til den danske stat. De danske politikere har dog vedtaget at indtil 2030, så skal det være muligt at få refunderet en del af den elafgift man betaler til strøm brugt på opladning af elbilen. Pt. er det 0.94 øre pr. kWh der bruges.

For at kunne modtage refusion, så vkræver det at ens ladeboks har en indbygget måler, så der er styr på hvor meget strøm der bruges udelukekdne til opladning. Desuden skal man have en såkaldt serviceaftale med en godkendt udbyder, som så løbende vil stå for refusionen. En serviceaftael kan fås for 69 kr pr. måned pt.